Yanie Mohd Zaki's

mimpi??? korang penah mimpi x?? eishhh..ape punye soklan la kannnnn..haruslah korang penah mimpi..sepanjang hidop ni, mesti dah byk korang bermimpi kan?? cume mimpi2 kita semua mesti berbeza kan... n korang mimpi tu d mlm hari or d siang hari??

type's of mimpi pon beza2.. ad mimpi yg seram & menakutkan, ad yg sonok smpi tergolek2, ad mimpi yg gumbira, ad mimpi yg sedeyh smpi menanges2 kuar air mata n mcm2 jenis mimpi lah yg ader..


dari pembacaan cik noniey dlm beberapa blog n artikel, sbnrnye dah byk ulama' yg berbicara soal mimpi ni.. jom tgk cebisan artikel yg cik noniey copy~

Antara pendapat ustaz Zahazan dalam artikelnya ialah;

Imam Ibn Sirin, dalam bukunya Tafsir Al-Ahlam al-Kabier, berkata:“Tidak semua mimpi dapat ditafsirkan makna yang terkandung di dalamnya. Adakala, mimpi bagaikan angin lalu namun ada yang benar-benar menjadi kenyataan. Mimpi insan yang bertakwa merupakan perkhabaran yang akan berlaku, kerana Rasulullah s.a.w tidak bermimpi melainkan mimpi baginda menjadi kenyataan. Sedangkan mimpi insan yang tidak beriman merupakan berita yang disebarkan oleh syaitan.

Dalam suatu riwayat dikisahkan, seorang wanita bertanya, “Wahai Rasulullah, sesungguhnya saya bermimpi melihat sebahagian tubuh baginda berada di rumahku.” Baginda menjawab, “Sesungguhnya Fatimah akan melahirkan seorang anak lelaki, kemudian engkau yang akan menyusukannya. Tidak lama kemudian Fatimah melahirkan Hussein dan disusukan oleh wanita tersebut.

Sesungguhnya mimpi itu dapat ditafsirkan, namun tidak semua orang mampu mentafsirkan kebenarannya. Mimpi diakui ada dalam syariat Islam. Sedangkan ilmu untuk mentakwil, mentakbir atau mentafsirkannya diiktiraf oleh ramai ulama. Ramai ulama yang ingin mendalami masalah takwil atau tafsir mimpi tetapi tidak ramai yang mengetahuinya.”

Tafsir mimpi menurut pendapat Barat pula telah diamalkan sejak zaman Babylon beribu-ribu tahun yang lalu. Aflatun, Aristu, Cicero, kitab Injil, Shakespeare, Goethe dan Napoleon percaya bahawa mimpi ada tafsirannya. Manusia sudah mentafsirkan lambang dalam mimpi menurut tamadun dan masyarakatnya. Tiada apa pun yang muncul dalam mimpi secara kebetulan.

Hakikat Mimpi dalam Al-Quran dan Al-Sunnah :

Allah swt berfirman dalam surah al-fath Maksudnya : Sesungguhnya Allah akan membuktikan kepada Rasul-Nya, tentang kebenaran mimpinya dengan sebenarnya bahwa sesungguhnya kamu pasti akan memasuki Masjidil Haram, insya Allah dalam keadaan aman, dengan mencukur rambut kepala dan mengguntingnya, sedang kamu tidak merasa takut. Maka Allah mengetahui apa yang tiada kamu ketahui dan Dia memberikan sebelum itu kemenangan yang dekat .? ( Al-Fath : 27)

Dalam sebuah hadith Nabi saw telah bersabda ,
Maksudnya : Mimpi yang benar dari Allah dan mimpi yang buruk dari syaitan ( HR Al-Bukhari dan Muslim )

Mimpi Sebagai Suatu anugerah Buat Orang-orang Yang Solih orang-orang solih

Orang-orang yang solih selalu diilhamkan informasi berita dari Allah tentang peristiwa yang akan terjadi. Namun sifatnya sebagai isyarat saja dan bukan informasi yang detail. Lagi pula tidak dibenarkan mimpi mendapat perintah bentuk ibadah tertentu dari Allah, karena Islam ini sudah lengkap semenjak Rasulullah SAW wafat 1400 tahun yang lalu. Firman Allah dalam surah al-ma`idah ayat ke 3:
maksudnya : Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu ugama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redakan Islam itu menjadi ugama untuk kamu.

Dalam hadith yang sahih Nabi bersabda:

Maksudnya : Apabila berakhir kenabian , maka tiada lagi al-Mubassyirat, lalu mereka bertanya apakah itu al-Mubassyirat , jawab baginda : Mimpi yang baik ! ( HR Al-Bukhari dan Muslim )

Sabda baginda lagi :
Maksudnya : Sesiapa yang melihatku dlam mimpinya maka dia akan melihatku secara hidup , kerana syaitan tidak akan menyerupaiku , dan mimpi mukmin merupakan satu dari 46 bahagian wahyu !(HR Al-Bukhari dan Muslim )

Mimpi terbagi dua: mimpi yang benar dan yang batil. Mimpi yang benar ialah yang dialami manusia tatkala kondisi psikologinya seimbang dan keadaan cuaca sedang seperti ditandai oleh bergoyangnya pepohonan hingga berjatuhannya dedaunan. Mimpi yang benar tidak didahului dengan adanya pikiran dan keinginan akan sesuatu yang kemudian muncul dalam mimpi. Kebenaran mimpi juga tidak ternodai oleh peristiwa junub dan haid.

Adapun mimpi yang batil ialah yang ditimbulkan oleh bisikan nafsu, keinginan, dan hasrat. Mimpi demikian tidak dapat ditakwilkan. Demikian pula mimpi “basah” dan mimpi lain yang mewajibkan mandi dikategorikan sebagai mimpi yang batil karena tidak mengandung makna. Sama halnya dengan mimpi yang menakutkan dan menyedihkan karena berasal dari syaitan. Allah Ta’ala berfirman,

“Sesungguhnya pembicaraan rahasia itu adalah dari syaitan, supaya orang-orang yang beriman itu berduka cita, sedang pembicarana itu tiadalah memberi mudharat sedikitpun kepada mereka, kecuali dengan izin Allah dan kepada Allahlah hendaknya orang-orang yang beriman bertawakal.” (al-Mujaadilah: 10)

Jika seseorang mengalami mimpi yang tidak disukai, disunnahkan melakukan lima perbuatan. aitu, mengubah posisi tidur, meludah ke kiri sebanyak tiga kali, memohon perlindungan kepada Allah dari godaan syaitan yang terkutuk, bangun dan shalat, dan tidak menceritakan mimpinya kepada siapa pun.

Dari Abu Qatadah r.a dari Nabi SAW beliau bersabda:

“Mimpi yang baik itu dari Allah, sedang mimpi yang tak keruan itu dari syaitan. Kalau seseorang bermimpi dengan impian yang tak keruan, hendaklah ia berlindung (kepada Allah) dari mimpi itu dan hendaklah meludah ke sebelah kirinya, kerananya mimpi buruk itu tidak akan berbahaya kepadanya.” (Hadis Bukhari)


Bicara Rasullullah tentang mimpi :

Hadis Abu Qatadah r.a katanya:

Aku pernah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: Mimpi itu ada yang datangnya dari Allah dan ada pula yang datangnya dari syaitan. Maka apabila salah seorang di antara kamu bermimpi yang tidak menyenangkan, maka hendaklah beliau meludah ke sebelah kirinya sebanyak tiga kali, kemudian dia memohon perlindungan daripada Allah dari kejahatannya. Mimpi itu tidak akan membahayakannya

(Sahih Muslim)

Hadis Abu Hurairah r.a:

Dari Nabi s.a.w. Baginda bersabda: Apabila Kiamat semakin dekat, mimpi seorang muslim hampir tidak dusta. Mimpi salah seorang di antara kamu yang paling dekat dengan kebenaran adalah mimpi orang yang paling jujur dalam berbicara. Mimpi seorang muslim adalah satu daripada empat puluh lima bahagian kenabian. Mimpi itu sendiri terbahagi kepada tiga aspek iaitu: Mimpi baik, adalah khabar gembira yang datang dari Allah. Mimpi sedih, adalah mimpi yang datang dari syaitan. Kemudian mimpi yang datang dari bisikan diri sendiri, iaitu jika salah seorang di antara kamu bermimpi yang tidak menyenangkan, maka hendaklah beliau bangun dari tidur lalu mendirikan sembahyang dan dikehendaki jangan beliau ceritakan mimpi tersebut kepada manusia.

(Sahih Muslim)



If Allah grants your prayers,
He is increasing your faith.

If He delays,
He is increasing your patience.

If not,
He know you can handle it!

so ape pendapat korang sume?? korang boleh bandingkan mimpi2 korang tu dgn cebisan artikel yg cik noniey copy ni.. cik noniey pon dah bndingkan mimpi2 cik noniey..mimpi cik noniey sal seseorang tu sbnrnye x leh pakai pon..saje je syaitan nk ganggu kann..tu la..tdo lg waktu senja..adeh!! terpulang pd korang utk menilainya.. ^_^

klu sy salah sila betolkan.. =)




nota kaki lima : kalau MIMPI makan tergolek2 camne eh?? hurmmm..sigh~

hi uoollllsss... pe habaq arini?? sehat ke sakit??? cik noniey alhmdulillah..maseh sehat lg.. tp rumate cik noniey dah mula selesema..nk demam kot.. lgpon cuaca x mnentu skrg.. kwn2 sila jga kchatan okey..final exam dah nak dekat nie... :X

korang penah tgk iguana x?? pegang?? hehehheh...meh cik noniey nk kongsi pengalaman cik noniey berdamping dgn reptilia yg cukup indah tu..

ingt x mase cik noniey citer sal karnival wus tmpoh hari?? jiran depan booth kami kan wt prkhidmtan photoshoot wif iguana kann..so cik noniey pon x lepaskn peluang utk amik pitcha dgn reptilia nih...

ni first tyme okeyh cik noniey sentuh..gelimat la jgk memula tu an..tp d sbbkn iguana tu sgt baek n x menggeget..so dpt la cik noniey pegang dgn beraninyer :P

si rumate, si tudung belit n si rmbut kembang amt geli ngn bnda alah nih.. tgk pon deme xmo nikan pulak soh pgg.. tp mase tu ad jgk photoshoot ngn ular sawa.. haaaaa..yg tu cik noniey x de keberanian lg nk pgg... tp satu ari nnty cik noniey nk jgk brgmbor ngn si ular sawa..hekhekhek..

jom layan picha yg depa snap~



mcm mau gget leher ku.. adeh!!

besor n berat!! =)




nota kaki lima : lau cik noniey nk bela iguana ni boleyh x?? sigh~
DIA..kwn baek sy..kami kawan dri kecik, seingt sy kami mula rapat masa drjah 3, tp xkwn sgt..terus kawan smpi drjah 6, trptus sketika sbb sy masuk skola asrama, dia pon sama.. lps tu cntact balik, tyme cti slalu jln2 kt kwsn kg naek motor..

bila masing2 dah boleh bwk kete, slalu kua lepak same2, kdg2 kt pantai, kdg2 kt anjung hotel Ridel, kdg2 lepak kdi makan, borak itu, borak ini, kdg2 sempat luah mslh msing2.. apih,cik noniey, cik uteh, ayu, jere n nor.. ( rindu kamuuu )

awk sgt baek, slalu amik brt pasal sy, bila sy ad mslh awk slalu bg nasehat, bila sy sedeyh awk bg kata2 smngat..tp kdg2 bila awk ad mslh sy x boleh nk tlg awk, sy bkn xnk tlg,, tp sy jauh..awk tau kan..sy slalu ingt awk..

awk ingt x dlu?? mase sy ad mslh kt skolah asrama..masa tu sy dah form 4.. sy nanges2 call awk..sy x tau nk cite n kongsi ngn sape, pastu awk bwk sy pi skolah tu amk brg2 sy n awk bwk sy ke pntai utk tngkan fikiran..sblum awk hntar sy blik rumah.. mase tu awk tau x ape sy fkir?? dlm ati sy, sy ckp yg awk sahabat sy dunia akhirat..

sy bngga dpt kwn ngn awk..awk suka sgt buat bisnes, snggup ambik risiko..byk kali awk jatuh & bangun mase buat bisnes, tp awk x putus asa..sy kagum dgn smgt awk..ingt lg x?? awk pnh ckp kt sy yg awk nk jd bsnesman berjaya..awk tau?? sy yakin sgt awk boleyh..sbb skrg ni awk dah pon jd usahawan..

mase sy dah smbung blaja kt U, kita da jrg dpt jmpa, tp sy tau awk slalu ingt sy kan?? sy ponnn.. bila sy balik je terus kita akn kumpul rmi2 mcm slalu.. mase tu best sgt..klu boleh sy nk hentikan masa, biar sy dpt nikmati saat2 indah dgn awk, cik teh, jere n nor..

tp smua brubah bla sy dpt tau awk nk kawen.. awk tau?? sy sgt2 terkejut.. xsgka, cptnya kwn baek sy nk tinggalkan sy..sy x sedia lg nk lpskan awk sbb awk sllu bg smgt kt sy.. nnty awk kawen spe nk bg nasehat kt sy?? kata smgt??

awk ingt x?? sy penah jnji nk balik mase awk akad nikah.. sy dah plan nk beli tiket utk blik.. sy dah set kt kalendar, kt fon yg 17 MAC tarikh akad nikah awk.. tp awk... sy mtk maaf.. sy x balik pon...sy ad program yg prlukan sy attend..bkn sy ketepikan awk tp..... T_T

klu masa boleh diundur sy nk patah balik.. sy snggup tinggalkan program tu..sy akan balik..sy akn hadir mjlis akad awk.. sy akn duk blkg awk bg sokongan n senyuman yg plg manis utk hari bhagia awk.. tp xmungkin kan?? masa x leh nk undur.. sy mntk maaf.. :(

bila sy tgk gmbr awk, sy senyum sorg2..untungnye kwn2 yg laen dpt hadir mjlis awk, tp sy gmbira tgk awk bhgia, akhirnya awk da jd suami org.. da jd pemimpin dlm keluarga..x sgka kwn baek sy dah berumahtangga.. doa sy sntiase ad utk awk n farah..semoga korang kekal bahagia...

wlu awk dah kawen sy arap sgt awk x lupekan sy, x lupekan persahabatan kita, x lupekan kngn2 kita dri kecik..sy syg awk..kita dah mcm adk beradik..awk kne ingt wlu apepon kita ttp kawan..smpi hjung nyawa sy awk ttp jd kwn sy..

ingt lg x?? nilah tyme mula2 sy dpt tau yg awk akn kawen.. sy arp kata2 awk tu betol..kita ttp kawan smpi bila2 ^_^


gmbr2 ni sy copy dri nad..wlu sy xpegi,doa sy sntiase mengiringi..


=)

farah sgt cantik.. :)

jga farah leklok yer..

my pelangi kecil..

barakallah~

semoga kekal ke akhir hayat..




nota kai lima : sy SAYANG kamu Lillahi.. sigh~
Alhamdulillah..akhirnya presentation utk subjek etnik & kajian yg dah kami jalankn akhirnya setel jgk harini..sgt2 lega dan bersyukur semuanya brjalan dgn lancar.. berdebor gak la nk present td..tp kami group 2nd last yg present so xkesah la..org pon dah x rmi.ngeeeeeee~

tp sblum kami kene present, mcm2 bnda yg kami kene buat..kne buat kajian..,try buat sendri.. buat majalah tntg kajian yg dipilih n mcm2 lg laaa..subjek ni juz 2 unit je tp yg pntg kami sgt sonok mase buat projek neh.. :P

antra ahli group cik noniey bg subjek etnik ni x laen x bukan si rumet yg cantik, si rambut kembang yg cute n si tudung belit yg comel.. mereka byk sgt membantu dlm mnjayakan kajian kami neh..tq korang!!! syg lebeyh larh!!! :D

k..utk pngtahuan korang kami pilih utk buat kajian tntg "kolam".. kolam ni salah satu adat yg terdapat dlm budaya india..knpa kami pilih kolam?? sbb x rmi golongan muda skrg yg tau tntg kolam n yg paling pntg cra pmbuatan kolam tu sndri..

bg cik noniey, rase sgt2 bertuah sbb dpt kaji tntg kolam ni, byk info yg kami dpt melalui tmuramah n pmrhatian yg dibuat, sgt teruja bila dpt kaji budaya bangsa laen n yg pling sonok bile kami sndri buat kolam!!!

okeyh x mo ckp byk la..kt bwh ni cik noniey da letak bbrapa helaian cntoh majalah yg kami buat, gmbr2 smasa present td n jgk video yg kami buat khas utk ttpan En.Zain dan kwn2 semua.. selamat menjamu mata!!!


muka depan Majalah kami..

kajian semasa di Little India, Peneng

sesi temuramah

pertandingan kolam anjuran P.M. India USm

penyelaras Praktikum En.Zain..


bersama YDP Perkom & da geng

bajet x??

d studio penggambaran

cik pah dah penat menunggu

sila fokus d mata..hehehehe

eh mata cik noniey pon ader??? adeh!!


sy tau sy mmg suweeeettt...

pinjam wayang kulit kump. cik amaar n cik siti..

si rumate & si rambut kembang

cik noniey ngn si cute cassy

vanakam

thank's uoollllsss~

video

video spnjang kajian d buat..

sekiranya video ini x dpt d lihat, (kclpan tknikal) sila klik d sini VIDEO KOLAM



nota kaki lima: agk2 En. Zain bg mark A ke x??? adeh~
lame nye cik noniey tinggalkan blog neh.. rase rindu lak nk mengomel kt cni... korang sume rindu cik noniey x?? xoxooxoxo~

mcm2 yg berlaku kt cik noniey lately nie.. yg mnyebabkan cik noniey sgt2 x da mud utk berstory mory kt cni..maap yer sumer..

okeyh utk arini ni cik noniey nk citer sal earth hour.. tau x ape tu earth hour??? heheheh..mlm ni merupakan kempen earth hour yg tiap2 tahun dilakukan utk menunjukkan rasa syg kita pd bumi..

sebenarnya kempen ni telah di organizekan oleh WWF (World Wide Fund for Nature, juga dikenali sbgi World Wildlife Fund,) dan ianya akan dilakukan pada hari sabtu yg terakhir dlm bulan Mac. So pd hari ini kami d usm amatlah menyokong kempen ini.. tp sejam tu cm x rase je.. cepat sgt kot..hehehehhe


siapakah gadis itu??? jeng..jeng..jeng

suasana d blok H 9

lampu kt wing pon d tutup~

tp ni first tyme cik noniey ikut kempen ni d univrsti..laen sgt2..semngat tu lg berkobar2..x mcm kt rumah..hihihih..mmg smgt tol cik noniey ase mlm neh..

sbnrnye kempen ni sgt bagus sbb kita x sedar skrg ni mcm2 yg berlaku dlm dunia harini.. cuacanya yg x menentu, kepanasan global n mcm2 lg..kempen ni jgk menunjukkan betapa kita sbg manusia sgt2 concerne dgn bumi kita.. klu kita x buat sape lg?? wlupon kempen ni hanya 1 jam ianya bg cik noniey sgt bermakna..

~sayangi bumi kita~


kredit to cik aza utk photo diatas...




nota kaki lima : klu earth hour ni kita buat lam seminggu or sebulan skali amacam?? mampu?? sigh~











uooollllsssss!!! meh rapat2 meh!!! cik noniey nak share hobi baru cik noniey nie.. mungkin ad antara kawan2 yg same hobi ngn cik noniey???

td sblom balik dari karnival wus..cik noniey terpandang sepasang kura2 yg sgt comel.. tetibe je teringin nk bela.. so ape lg cik noniey terus je beli.. :P

yg cik noniey rase sgt comel bile cik noniey balik dri wus td..cik noniey tido la sat sbb dah penat sgt..tgk2 depa pon tidoq jgk!! comel gilak depa tidoq!! mgkin depa pon dah penat seharian d tayang kt karnival tu kan.. :D

hurmmm...cik noniey kompius nk bg name pe..then pikir punye pikir cik noniey deside nk namekan depa tu olla n olli.. ha?? cmne ok x??? ok kot....

nk kenal olla n olli cik noniey ngn lebih rapat.. meh cik noniey nak tunjuk!!


yg ni jantan..namenye olla...

yg ni betina..namenye olli (mate mcm cik noniey..bollat!!)

suke maen sorok2 kt celah batu..hihihi

pandangan dari luar rumah mereka..

sweet kan depa ni..gurau2 manja lak...haish~




nota kaki lima : si rumate pon ad hobi baru jugak..bela IKAN GAPPY..kite tunggu update post beliau....sigh~
salam sume aiiiii... dah tido ke?? awal lg neh... meh cik noniey nak cite sat pasal karnival wus yg berlangsung arinih.. cik noniey n da group pon join skali... :P

karnival wus ni sbnrnye utk subjek keusahawanan yg wajib utk kami amik sbb ni subjek U.. wlupon juz 2 unit je..tough sgt kot subjek nie smpi kne wt rancangan perniagaan n jual2 bagai neh..

so booth cik noniey bukak 1 hari je..x larat nk buat 2 hari..kami jual mcm2 au!! shawl, legging, baju, cardigan, inner, gelang bunga, headband n mcm2 lg.. semua murah2!! tp klu yg x sempat pi booth kami td leh la add profile kt facebook nie eh Pretty Shawls..

nnty kami akan buat penghantaran terus ke tempat anda.. ngeeeeee... :P tp harga kt net x same la cm harga yg kami jual arini..semuanya all out!!! n byk jugak dpt untung arini.. weeeeeeeeeeeeeeee~

jom tgk gmbr2 yg smpt d snap sempena karnival wus 11 fasa 2..moh ler!!!


shawls design baru

antara barangan jualan kami

susun atur

baju n legging

comel nye model.. :P

rantai burung hantu..sold out~

murah! murah!

variety of shawls

inner.. rm 5 only!!!

gelang bunga also rm5~

jiran depan..photoshoot wif iguana..rm3 only~

laku ke uooolllsss???

YB Yama wif his gurl~

new desing of shawls..rm14 ..

sis syaza n thip

sesuai dipakai utk Dinner..

mai pilih mai pilih!!!!

booth kawan2..mcm2 adaaaa

sgt murah okeyh!!! world of colour's!!

gaye cik noniey tarik pelanggan!! buwukkkkk!!

yap pon nk beli shawl ke?? eish!

cik noniey wif aishah n ain..

sweet x??? ngeeeee :P

syam promote botol air jenama tapaware~

cik azam wif cik ani

MPP baru turut berkunjung..

depa promote foot patch.. rm1 only~

jiran sebelah..

sgt bajet okeyh~

ammar hakim dgn pin n klip2 n rama2 nye.. pewwwiiiittt!!!

kakak aza n cik ili

cara mereka menarik pelanggan

pelanggan yg tdk putus2 berkunjung..

dah mula lelong.. rm1o jew..

mmg kompirm die beli!!! misi pemujukan berjaya!




nota kaki lima : kami sudah PENAT... sigh~
Next PostNewer Posts Previous PostOlder Posts Home