Yanie Mohd Zaki's

Master-Degree

Bismillah.. Assalamualaikum..

Salam jumaah mubarakah buat semua..

Hari ni hari jumaat. cuti buat warga Kelantan yang bekerja.  Alhamdulillah.. hari jumaat adalah hari berkumpul utk keluarga abuya.. makan sama2 even dapat borak2 pasal itu dan ini. Hari2 lain memang everyone buzy dengan hal masing2.

Ok back to topic.

Harini nak share pasal yanie continue master degree. Alhamdulillah.. bila dapat tawaran untuk sambung master di UPSI setahun yang lalu. Kejap je rasa. Dah setahun rupenye.

Kenapa sambung Master?

Sejujurnya keputusan untuk sambung master ni tak dipengaruhi oleh sape-sape pun. Yanie sendiri yang buat keputusan. Lama jugak fikir and ambil masa. Tapi mungkin kerana minat yang terlalu mendalam dalam bidang kaunseling mengukuhkan lagi keputusan untuk sambung.

Masa buat Degree dulu tak berkesempatan atau lebih tepat lagi tak berpeluang nak ambil bidang kaunseling, tapi yanie rasa tak lari jauh pun komunikasi dengan kaunseling. Komunikasi pon sememangnya digunakan untuk entertain client nanti. subjek PR dulu adalah bonus untuk bakal kaunselor nanti.

Untuk Sarjana Pendidikan Bimbingan dan Kaunseling ni, yanie memilih untuk buat coursework sahaja. Coursework ni perlu masuk kelas, ambil exam, buat mini tesis dan juga kena buat praktikum. Kelas master di upsi hanya pada hari jumaat dan sabtu je. Jadi hari2 lain tu memang free dan kebanyakan masa free tu yanie banyak lepak di library je. Buat eseiment dan study. Cuti semester pun sama macam pelajar degree cuma master tak da cuti mid term yee..

Ramai yang tanye susah ke buat master?

Sebenarnya master ni tak susah bila kita minat ape yang kita belajar tu. Yang susahnya bila kita rasa benda tu susah tapi kita tak usaha and tak nak fight. Yanie memang masa mula2 masuk kelas totally out and blur. Memang langsung takdak basic. Tapi bila kita masuk kelas, belajar dan faham insyaAllah kita akan dapat adapt. Buktinya? nanti yanie tunjukkan result 2 semester yg lepas ye.

Kenapa pilih bidang Kaunseling?

Ok.. bidang kaunseling memang antara bidang yang paling yanie minat sejak dari sekolah lagi. Masa sekolah dulu sangat2 kagum dengan kaunselor sekolah dan yanie berazam utk jadi macam tu juga suatu hari nanti. Kaunseling ni banyak berkait dengan kehidupan seharian kita. Sebagai manusia kita
tak pernah lekang dari masalah, stress mahupun tekanan. jadi bila kita tahu tentang kaunseling, ianya sikit sebanyak akan membantu kita untuk mencari jalan penyelesaian kepada semua masalah yang dihadapi.


 Result Semester 1


Result Semester 2

Nah ni bukti yg sambung master bukanlah susah. Lagi senang dari degree rasanya. hehehe.. 

Jadi bagi yang nak continue master nanti, choose wisely. Pilih bidang yang betul2 anda minat, sebab anda lah yang bertanggungjawab atas segala pilihan yang akan anda buat. Usah takut untuk sambung. Ilmu ni sampai tua pun kita boleh cari lagi.Takda istilah rugi dlm mencari ilmu. Semua perkara bermula dengan sukar tapi insyaAllah akhirnya akan mudah..

Doakan moga yanie dapat habiskan semuanya dgn cepat dan berjaya utk jadi seorang kaunselor berdaftar satu hari nanti.. aminn :)


Wallahuallam..
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home