Yanie Mohd Zaki's

Bersangka baiklah pada Allah :')

Assalamualaikum...

Allahuakbar.. subahanaAllah... segala puji dan syukur hanya buatMU Ya Rabb.

Terdetik hati malam ni rasa nak meluah di sini.. malam ni hati rasa sayu sangat.. entah kenapa.. mungkin Allah lebih mengetahui apa yang sedang berlegar di fikiran ni..

Teringat dekat ummi abah, adik beradik, anak2 buah. RINDU... kalau kat rumah, hari-hari senyum je dgn telatah dan gelak tawa diorang. Cukup membuatkan hati yang sedih jadi gembira. Kalau kat rumah, ummi sentiasa ada, walau kadang-kadang ada perkara yang tak diceritakan kat ummi, tapi bila peluk je ummi, bermanja dengan ummi, dengar bebelan ummi. sungguh membuatkan hati benar-benar lega.. hilang segala rasa yg singgah di jiwa.

Pernah tak korang rasa korang nak sesuatu.. dan sungguh-sungguh korang minta pada Allah?

Tiap hari, tiap ketika, setiap kali lepas solat fardhu, solat-solat sunat, yanie sungguh-sungguh berdoa minta Allah perkenankan doa-doa yanie, Dengan seikhlas hati yanie merintih meminta-minta.. berbicara di sepertiga malam hanya denganNYA..Ya, ada satu hajat yang sedang yanie pinta dan memohon supaya Allah kabulkan..

Dan tanpa yanie sedar, Allah sebenarnya dah jawab doa-doa yanie walaupun secara kasarnya masih tidak ada kepastian. Benarlah.. Allah mendengar doa tiap-tiap hambaNya..dan Allah memakbulkan doa orang yang benar-benar meminta..Alhamdulillah syukur.. yanie rasa masa tu betapa Allah sayang benar pada hamba-hambanya.. SubahanAllah..

Dan bila Allah dengar doa-doa yanie, dan doa yanie dikabulkan, di datangkan pula ujian. ujian yang agak keliru utk dinilai, yang sukar untuk ditafsirkan.. Allahuakbar..

Yanie sendiri tidak tahu apa yang Allah sedang aturkan, apa yang Allah sedang rancang untuk yanie. Keliru.. dan kini masih Keliru. Sampai menangis bersedih.. Ade sekali rasa sedih datang menyapa, tidak cukup lagikah yanie meminta?? tidak cukup lagikah yanie berdoa?? MasyaAllah.. moga Allah ampunkan dosa-dosa yanie.

Bagimana yanie tergamak mempersoalkan apa yang sedang Allah rancangkan, Bagaiman yanie boleh terfikir untuk ragu-ragu dengan kuasa Allah, bagaiman yanie tidak redha dengan segala ketentuan darinya.. Allah..Allah.. Allah..

Dikala tersedar yanie mengucap panjang.. jatuh air mata jernih mengenangkan betapa yanie tidak bersyukur dengan segala nikmat yang Allah bagi.. Astaghfirullahalazim....moga Allah ampuni kekhilafan yanie, moga Allah ampunkan segala dosa-dosa yanie

Malam ni yanie sedar, yanie tak boleh berhenti meminta doa, tak boleh berhenti berbicara denganNya, sebab yanie yakin Allah maha mendengar, Allah maha mengetahui apa yang yanie tak ketahui. Yanie yakin Allah tahu ape yang terbaik buat yanie.  Yanie yakin suatu hari segala rahsia yang Allah simpan akan terbuka juga di saat dan waktu yang tepat.

Ya Allah.. Ampunilah dosa-dosaku.. jadikanlah aku hamba yang punya lebih sifat sabar, jadikan aku hambamu yang selalu bersyukur dengan segala nikmatMu.. sesungguhnya aku hanyalah hambamu yang lemah, yang terkadang leka dan lalai, yang sering lupa kewujudanMu Tuhanku..

Doakan yanie, terus kuat dan kuat. semoga Doa-doa yanie juga terjawab.. Semoga Allah mudahkan urusan yanie.. mudahkan urusan semua. Bersangka baiklah pada Allah..

Wallahualam...
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home